tak salah kan kalau kita cover maruah org kalau die sendiri terleka?

assalamualaikum...
 
aku x pasti la ape pasal tibe2 aje aku rasa nk story pasal benda ni. mungkin sebab tadi,masa aku nak ke mesin fotostat ambil document yg aku print,ade sorg staff ofis aku ni(chinese) yg tgh mencangkung sbb nak betulkan kertas yg die print keluar.kertas tu bersambung2...then panjang berjela...dia nk susun la betul2 biar tak berselirat. al maklumlah time closing mcm ni...banyak account statement yg nk kne settlekan....
 
die pakai seluar panjang dengan kemeja pink.tiap2 hari pon pink aku rase....die mmg giler pink.mase die mencangkung tu,baju die yg singkat tu telah menampakkan belakang die dan longkang die.aku terus lihat dan toleh belakang aku takut2 ade org lain yg tgh tgok ke kan...chinese kan putih....ehem!
 
document aku print tu sehelai aje.sepatutnye aku ambil dan aku blah dari situ.tapi disebabkan ah moi tu tgh mencangkung tanpa sedar die ade buat free show,aku diri la belakang die lame2 sebab aku risau ade org lain yg nampak.sambil tu aku buat2 busy susun kertas kat blkg die....
 
lepas beberapa minit,die bediri....die jalan ke tempat die,aku follow belakang die.pastu aku senyum la sorg2....
 
ok motif aku cerita kat sini bukan untuk aku dipuji tapi sebagai peringatan aje.kalaulah kite ternampak sesiapa yg mungkin terleka dgn sekeliling die sampai die terabaikan hiasan yg berada di badan die,kalau boleh tegur,tegurlah dgn baik...lebih2 lagi kalau perempuan tu adik kita,kakak kita,makcik,sepupu,kawan2 kite dan jiran kite...sesiapa lah yg ada kaitan ngan kite.sebab org sekarang ni lebih suka mengaibkan org lain daripada menegur dgn cara yg berhemah.tegur tapi kalau berniat utk menjatuhkan maruah org lain pon berdosa jugak.kan?
 
sebab sebenarnya kalau kita tegur org dgn berhemah,org tu mungkin xckp ape2 dgn kite tp dlm hati die berterima kasih dgn kite sbb kurangkan kemaluan die.err maksud aku....kurangkan rasa malu die lah.
 
dlm al quran pon ade menyebut...yg bermaksud,Allah akan menutup aib hambaNya yg menutup aib hambaNya yg lain....(mcm tu la lebih kurang...maaflah aku ni mmg jahil sket sbb kurang amalnye...xmcm kome.huhu) kalau salah sila tegur.
 
kalau die jenis yg xbole terima teguran,kite cume doa utk dia aje lah ye.moga2 kemaluannya terpelihara.err...bukan!maksud aku dia ada rasa malu tu...
 
nasihat aje...aku bukanlah baik mane pon...kadang2 tu terleka jugak.heheh....manusia biasa...
mana yg baik tu ambil iktibar.mana yg x elok tu jgn kutuk belakang aku pulak.sila private message aje.kt Fb boleh,kat YM boleh,sms pon boleh...tade hal la.tapi bagi salam dulu.at least ade la pahala aku menjawap salam tu.dah la dosa banyak.ape lah kiranya kau tolong aku tambah pahala pulak.dengar or tak,belakang cerita(tapi insyaAllah aku akan dengar...)huhu.
 
ok...wassalam.
 
p/s: yg baik dtgnye dari Allah s.w.t....dan yg xbaik,xcute,xcomel,dtgnye dari saya sendiri....

Comments

  1. amoi tuh taste same ngan aku...
    pink lover...
    setuju ngan ko pasal terjemahan hadis...ape yg ko wat tuh betol...hidop yun~!!

    ReplyDelete
  2. Mokz...huhuhu...naseb baek xtersilap

    ReplyDelete

Post a Comment

Bonda membebel apa tu?

Popular Posts