Kita semua Ibarat tetamu...

Assalamualaikum...

Sbnrnye aku xberapa sihat mlm ni.tiba2 perut buat hal.lepas mkn ikan bakar,sotong goreng tepung,lala masak sambal dan air jus durian belanda,perut tiba2 mual.SENAK gila.termakan bykkah aku?

So balik rumah terus laju2 aku capai ENO dan minum lepas bancuh dgn air.xsampai 5 minit,segala angin keluar.hah LEGA gila...

Lunch td aku borak dgn kwn seopis,NORrizan.aku pendekkan,panggil saje Nor.tua setaun dari aku tp xmahu dipanggil kakak.aku alu2kan.mungkin lebih mesra.KATANYA dan KATAKU...

Disamping aku borak2 dgn die,aku curik dgr akak2 yg duduk di partition sebelah.mereka2 tu dah kawin semuanya.so kalau bercerita semua pasal kisah MALAM JUMAAT,yg sedap2 dan yg lucah2 belaka.so aku buat2 xpaham,buat2 xberminat nk join.heheh

tp ade sorg tu buat aku terfikir dgn kata2 die.IBU BAPA KITA ADALAH TETAMU,akan dtg,ANAK2 KITA JUGA TETAMU...

mmg jika kita Ikut hukum alam,ibu bapa kite yg akan pergi dulu.jadi,mereka adalah tetamu kita.sama ada kita sedar atau tidak.tetamu adalah sesuatu yg tidak kekal yg pernah singgah dlm hidup kita then ia akan pergi.sebab tu ada pantun KALAU ADA SUMUR DI LADANG.

Anak2 kita juga tetamu kelak...bila mereka lahir,kita bela,jaga,didik,tanggung hidup dia,bg kasih syg...tapi satu hari,bila mereka kahwin,mereka akan jadi tetamu kita.anak2 akan ada hidup mereka sendiri,keluarga sendiri...balik pon sekali sekala.kalau xraya,xbalik...kalau balik pon sbb nak mintak duit...bila balik,bukankah mereka TETAMU kita?

Suami juga adalah tetamu kita,ya wahai perempuan semua...mereka tahu cuci kaki je nk dptkan kita...dah besor baru mereka hadir dlm hidup kita..TETAMU lah tu...dulu yg susah2 besorkan kita siapa kalau bukan mak ayah kita.dah besor,dtg la lelaki sbg tetamu dtg ke rumah nak merisik,meminang,menikah dan mendapatkan zuriat...TETAMU lah tu.

Kawan jugak TETAMU.lain tempat,lain kawan yg kite kenal...dulu masa aku belajar di skolah rendah,aku kenal dila,syafiq,fadhli,adlina,cikgu nizar...bile naik skolah menengah,aku kenal cikgu nora,azie,fara,mai,nuar(maaflah kpd yg xdisebut.byk sgt lah)...bila naik matrik,aku kenal jamal,nisah,nadia,helwa...dan ramai lg...bila blaja di uitm,kwn2 pon bertukar...habis yg dulu2 mana?contact kt FB jela.tu pon kalau bertegur...ada berjumpe tp xsemua.yg lain terus hilang.HILANG.mereka adalah TETAMU dlm hidup kita...percaya kn?

tetamu meninggalkan memori dlm hidup kita.meninggalkan kenangan dlm pada kita mengejar masa depan kita...kita juga tetamu.semua org adalah tetamu.dan ape tanggungjawap kita?

MEMBERI LAYANAN BAIK KPD TETAMU...

Itu tanggungjawap kita...layan sebaik mungkin tetamu2 kita ini...sbb kita jugak tetamu spt mereka.

Adeh..skema pula -_-'

eh tapi betul la ape yg aku cerita ni kn?semua tetamu la kn?

Sbb satu hari nanti,tetamu tu akan minta izin utk PULANG.mintak diri dulu....

Kita xboleh buat ape lah kalau die nak balik...kita bagi la bekal ke,buah tangan ke...kalau musim buah la...kalau xde buah,kite bekalkan die nasik.sekurang2nye tetamu kita xserik dtg rumah kita...KAU PAHAM TAK NI?

Kalau tetamu xdtg lagi...jgn menangis.

Wassalam...

P/s: perut dah elok...baru nk mc esok :|

Comments

Post a Comment

Bonda membebel apa tu?

Popular Posts