kerja biarlah ikhlas

assalamualaikum...
 
bersempena dgn hari jumaat yg mulia ni, tak perlulah kite cerita pasal si jenab yg suka maen cubit2 tgn aku sampai lebam or emosi bila kene nganjing tapi kalau dia nganjing org tak ingat. atau pun kite cerita pasal si angah yg dengki conteng form cuti aku then aku terpakse naik ke opis admin tingkat 3 utk kali ke 3.atau pun cerita pasal si nor yg takde parking dari pagi membawa ke tengahari so terpakse dia block kereta bos sendiri depan opis aku ni.dan kereta aku pulak parking belakang kereta dia sebab aku pon xdpt parking.
 
tak perlulah kita cerita pasal ade akak sorg ni tak alih2 cerita pasal mak mertua die nk ge melancong ke China pastu singgah ke Bangkok,pastu die kene anta ge KLIA pastu cerita pasal die call mcd delivery guna henpon sbb credit dia banyak.
 
tak perlulah kita cerita pasal si angah ckp aku pekak sebab aku angkat call sorg makcik chinese ni yg tak reti nk sebut nama 'nur dila'.aku tolong sebutkan 'nur dila' tapi dia ckp nk berbual ngan 'habsah' pulak.aku pass then angah yg angkat sebab 'habsah' ada incoming call lain.pastu makcik tu nk ckp dgn "nur dila"...perghh..bengang je.
 
tak perlulah kite cerita pasal tu semua.
 
sebenarnya apa yg pasti,kawan2 aku semua tergolong dlm org yg baru lepas habis belajar. semua fresh graduates tak kiralah yg dah grad ujung taun lepas mcm aku,atau pun yg baru je grad bulan ni sebab extend.
 
ada yg dah dpt kerja,ade yg tgh mencari2 dan ada jugak yg suka main berhenti2.
 
aku adalah salah sorg yg beruntung dan aku bersyukur sebab pejam celik je da dekat setahun aku kerja sebagai air frieght coordinator di syarikat forwarder ni.kadang2 best kadang2 bosan dan kadang2 tension.
 
kerja biarlah ikhlas.
 
macam mana nk ikhlas dlm pekerjaan? mcm ni aku bagi contoh...
 
ada sorang despatch tu kerja hantar surat dan document. tiap2 hari buat kerja yg sama. tiap2 hari hantar document kat kompeni yg terletak di sebuah bandar di ibu kota 'babylom'. kita tak tau apa yg dia buat kat sana.tapi yg pasti semua document yg diamanahkan sampai ke tgn yg berkenaan.
 
ikhlas ke dia?kita xbole ckp lg....kejap
 
satu hari despatch ni demam.kerja2 menghantar surat terpaksa digalas oleh despatch lagi satu.jadi pagi tu document dihantar oleh despatch ni,untuk lebih mudah kita panggil dia boboiboi
 
kedatangan boboiboi disambut meriah oleh kakitangan kompeni tersebut.salah seorang kakitangan berkata...
 
"abang yg tua2 sikit tu dah takde ke dik? dah tukar dgn kau ke? alhamdulillah...."
 
boboiboi pelik. dia pon ckp...
 
"eh takde lah kak...dia MC".
 
kakak tu pon tepuk dahi sambil berkata...
 
"alamak...ingatkan da berhenti kerja...pening la akak nk layan kerenah dia tu dik...banyak cekadak sgt...angin tak tentu pasal..suka marah2.."
 
ok moralnye disini...tak semua kerja yg sempurna itu lahir daripada hati yg ikhlas...duit gaji kita bukan kita mkn sorg.kalau aku yela mkn sorg.huhu...so kerja biarlah ikhlas.takde lah complaint dari org lain mcm akak tadi tu...
 
selamat beramal.wassalam
 
p/s: apesal mcm tercerita semua je.selamat menunaikan solat jumaat kpd laki-laki.
 

Comments

Post a Comment

Bonda membebel apa tu?

Popular Posts