antara komitmen dan sayang

assalamualaikum w b t...
 
aku adalah seorang yg jahil tentang agama dan makanya aku bimbang jika pertuturan aku yg berkaitan dgn hal2 agama adalah salah. makanya aku akan berdosa besar. tapi jika ada salah dan kesilapan fakta dan ilmu dan sbgainya,sila berikan teguran. juga maka disebabkan itu,aku cuba sedaya upaya meminimakan penggunaan istilah2 dan hukum2 agama yg komplikated.
 
beza antara org yg bodoh dan bijaksana adalah apabila dia gagal melaksanakan komitmen dgn penuh komited.entah2 komitmen pon mereka xtahu kejadah apakah itu.lagi bertambah bahana kalau mereka tahu tentang wujudnya komitmen itu tapi buat2 xtahu.jadi abaikanlah ia. kesian.
 
dan apa hak aku utk menggelarkan dia seorang yg bodoh dan bahlul?
 
itu dosa aku.kalian xperlu masuk campur.aku cuma ingin bercerita.kdg2 cerita yg boleh buat kau berfikir tntang kebodohan org lain yg berkaitan dgn kita.kau rasa aku bodoh.tapi kau buat benda yg sama.kau double bodoh.aku xtau benda tu salah.kalau aku buat makanya kau boleh panggil aku bodoh.tapi kalau kau dah tahu itu bodoh dan kau tetap ulanginya,makanya kau..(xsanggup aku lemparkan panggilan itu.xterkeluar rasanya)
 
sewaktu aku berjalan membuang masa dan duit gaji,mata aku selalu sgt terlihat kebahagiaan keluarga org lain. yelah keluarga aku bahagia tapi semua masing2 dah tua bangka. kalau nk bergesel2 dgn ayah,anak perempuan buruk rupanya.kalau anak lelaki nk bergesel dgn mak,nampak keterlaluan pulak.jadi aku buang pandangan aku pada pasangan suami isteri yg mcm baru berkahwin.nampak muda,bahagia,secocok,sepadan,dan kdg2 sakit jugak mata ni.yelah...bini xde la lawa mana.tapi si suami kalau aku dpt,xlepas dlm bilik 24 jam!
he he
 
tapi disebalik kebahagiaan pasangan suami isteri tu,kita tahu ke keperitan hidup berumah tangga? sangat byk komitmen yg perlu dilakukan oleh suami mahupun isteri.tapi biasanya hal2 ni,si suami yg xmenang tgn utk berkomitmen.
 
si suami sibuk bekerja tiba2 terima panggilan kecemasan anak jatuh dlm longkang.pecah bibir.si suami pulak seorang executive yg sgt diperlukan khidmatnya di pejabat.jadi hati seorang ayah sudah berbelah bagi.kerja atau anak?
 
sudah pulak tu,bila kawin,nafkah utk si isteri,kebajikan anak2,ibu kandung,ibu mertua.itu adalah komitmen.kalau tiba2 si isteri menyuarakan yg raya kali ini dia nak balik kampung belah dia,takde kompromi(biasanya mcm tu lah).hambik kau suami.nak sgt kawen kan?
 
dulu gaji tiap2 bulan boleh simpan dlm akaun bersama kalau paling miskin pon 200 ringgit.tapi bila dah kahwin ni,nk simpan 50 ringgit pon payah.kais2 duit gaji sampai licin nk bagi anak mkn,susu,lampin.itu baru lampin si anak.bagaimana pulak dgn lampin si isteri?
 
dalam pada itu,dada bergoncang menahan nafsu ingin memiliki motobike.mcm mana?anak kau perlu duit.isteri kau mahukan alat mekap.balik rumah sebelum tidur kene mekap.bagi cantik.untuk kau jugak.tiap2 bulan kena hantar anak pegi nursery.isteri kerja tapi ''duit aku,aku punye.duit kau,bagi aku sikit".itulah perempuan.
 
jadi komitmen adakah sepenuhnya di bahu lelaki?tanggungjawap si perempuan pulak ape?takkan jadi mcm vending machine lepas kawen?suami masukkan duit syiling.lepas beberapa saat jatuhlah setin air gas.kalau nasib baik,2 tin air gas jatuh(anak kembar).jadi vending machine pon high maintenance jugak.ohh!
 
dulu isteri masa single boleh bebas kesana kemari dgn kwn sepejabat.duit gaji baru masuk beberapa jam dlm akaun,tiba mlm sudah setengah gaji habis.tolak hutang itu ini,shopping dan pembaziran,berjoli membeli coli,membuang masa membayar peralatan mekap.belum tolak bagi duit bulanan pada emak di kampung.itu pun bergantung pada overtime.byk rajinnya,byk la upahnya.paling byk pon 50 ringgit sebulan.haahh!
kalau tiada overtime?
jawap sendiri.
 
bila sudah berumahtangga,kalau kau masih dgn hidup mcm itu juga,aku rasa baik kau pergi pejabat agama mintak kaunseling yg mcm artis2 zaman skrg ni buat.bukan ape,kaunseling tu untuk bagi kau guide menempuh alam berumah tangga.zaman skrg kan org suka rasa nikmat kawin dulu baru fikirkan komitmen yg wujud dicelah kangkang suami isteri.
 
kau nk tahu nikmat kahwin?
kelebihan cari calon isteri org johor.mas kahwin dua puluh dua ringgit setengah.tuuunaiii
senang je nk kawen.asalkan halal.orang cetek akal fikir mcm tu lah.fikir nikmat kawin.nikmat gila.fikir nk main buat anak.tak fikir yg keluar nanti adalah komitmen yg kat atas tu.tu baru sikit.kalau ikutkan nafsu mcm itu lah.best kawin kan?ohh sedap!
mana ada org ckp kawin tu xsedap?sedangkan kalau kau belum menikah pon kau mampu utk menyedapkan kesedapan kau dgn gunakan tgn.ohh! hooo.best!
 
seorang lelaki jika berkata 'sy syg awk' kpd aweknye yg belum dinikahi,jom aku bagi tips.kalau 1000 kali kau luahkan perasaan syg kau pd si dia,esok ckp lg tapi kali ni dgn mimik muka yg sgt ikhlas.lusa ckp lagi dgn disusuli dgn berpegangan tgn.tulat pula berpegangan peha...a day after tulat pula pegang...(uhuk uhuk!aku batuk)
 
sayang ke tu?
habis kalau yg dah berpasangan lebih dari sebulan?setahun?6 tahun?(jadah cinta lama2 nih)pegang ape sambil berjanji eh?
 
dgr ye wahai bakal suami sekalian;
 
1. luahkan rasa cinta disertai dgn usaha tangga kejayaan.bukan usaha utk mendapatkan body tapi hati.dah dpt?ok...
 
2. buktikan kau betul2 mahukan dia sebagai isteri kau kelak. mcm mana? bukan dgn beri kenikmatan kahwin sebelum nikah tapi...
 
3. bimbinglah dia. bimbing maksud aku bukanlah pegang tgn dia ketika melintas jln. tapi....
 
4. tunjukkan teladan yg baik. kau nak mengajar org tp kau ke laut! bukan nk tunjuk bagus tapi...
 
5. buktikan kau adalah seorang lelaki.bukan dgn bukti kejantanan kau di atas ranjang tapi....
 
6. masuklah meminang.bukan dgn niat mengikat bakal isteri kau daripada lari dgn jantan lain yg lebih gagah dan perkasa,tapi...
 
7. mengenali hati budi masing2...dengan syarat...
 
8. kau berusaha keras mengumpul kekuatan dan bekalan uktk masa depan kau dan isteri serta bakal anak2 kau...
 
9. barulah perempuan yakin dgn kau...
 
10. nak aku ckp lagi ke? kau pegi cek ada AIDS ke x.
 
wassalam.
 

Comments

Popular Posts