jgn menyakitkan hati org lain,dosa pada Allah kita boleh minta ampun...

assalamualaikum w.b.t...
 
setiap insan di dunia ini tidak terlepas daripada melakukan kesilapan.baik di dlm sedar atau tidak.
 
apabila kita hidup du dlm masyarakat, tidak seorang pon yg kebal daripada perasaan marah dan dendam. kerana di dalam islam, kita tidak boleh menyimpan perasaan tersinggung terlalu lama sebagaimana di dlm al quran ada menyebut;
 
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [39:53]
Allah mencipta kita, dia Maha pengampun. jadi apakah darjat kita untuk tidak mengampunkan dosa sesama hamba? apa kelebihan kamu utk menidakkan kemaafan itu. apakah hukum memutuskan silaturrahim? tidakkah kau tahu?
 
"Yang bernama hebat bukanlah orang yang banyak menjatuhkan lawannya,tetapi orang yang handal dan sejati adalah orang yang sanggup menguasai dirinya ketika marah" [Hadis Riwayat Muslim
kita mengharapkan Allah memaafkan dosa kita, tetapi kita tidak mampu memaafkan dosa orang lain.mungkin kesalahan mereka adalah sgt berat,tapi ape kurangnye kita?
 
kalau selama ini kita merasakan satu perasaan yg sukar untuk memaafkan org lain, apa kata kamu cuba sekali memaafkannya...aku percaya kamu akan lebih tenang...
 
di sini aku ingin menyatakan bahawa "aku memaafkan kesalahan yg telah dilakukan oleh sesiapa sahaja,tak kiralah besar atau kecil kesalahannya...kerana aku sedar atas kekurangan diri sendiri..."
 
dan memohon agar yg lain juga akan memaafkan segala kesalahan yg telah aku lakukan.sesungguhnya aku tidak berniat langsung untuk mengguris mana2 hati pon.
 
semoga entry kali ini byk membantu sahabat2 sekalian...
 
sharing is caring
 
p/s: alhamdulillah...semakin tenang :)

Comments

Popular Posts