surat khas untuk yg bergelar adik...

assalamualaikum w.b.t...
 
kehadapan adik ku yg sentiasa aku ingati. hari ini genaplah adik berumur 19 tahun.bila mana adik sudah mampu untuk berdikari dan berfikiran lebih matang walaupun kakak masih tidak mempercayai adik sepenuhnya kerana diluar sana tu banyak pengaruh2 jahat yg boleh buat adik rosak.
 
tujuan kakak menulis surat untuk adik adalah untuk meminta maaf di atas kelakuan kakak tempohari. bukan bertujuan kakak mahu menyakiti pipi mulus mu atau membuat seluruh badan adik sakit2 tapi percayalah...kakak lakukan semua itu kerana tidak mahu adik bersikap seperti itu lagi di hadapan ayah dan mama serta memberi contoh yg tidak baik kepada adik2 yg lain.
 
selama kakak hidup 23 tahun ini belum pernah sekali kakak meninggikan suara kepada mama tapi adik baru berumur 19 tahun sudah pandai mengherdik mama sehingga die menitiskan air mata pagi subuh sebelum adik ke tpt kerja.kerana apa? kerana semata2 mama mahu berikan adik bekal sardin tapi adik degil tak mahu bekal yg mama masak. adik mahu duit dari kakak yg kakak pinjam seminggu yg lepas.lagi menggeramkan adik cakap "orang buang bekal mama tu dalam tong sampah nanti!".
 
baiklah...
 
adik dengar sini...setitik air mata ibu yg melahirkan kita menitis disebabkan oleh kata2 kita yg buat dia kecil hati,kita adalah anak derhaka!
 
tapi pagi itu kakak bangun dan cuba untuk sedarkan adik.kakak tolak adik sampai terduduk sambil kakak marah2 adik sebab bersikap kurang ajar dengan mama.salah ke tindakan kakak?
 
petang itu kakak keluarkan duit untuk bayar hutang adik rm100 yg kakak pinjam minggu lepas.kakak tak sanggup tengok muka adik lagi.kakak bagi pada mama.malam tu kakak keluar dan balik lewat tengok adik sudah tidur.kakak memang dah tawar hati untuk tegur adik lg lepas kejadian pagi tu.
 
tapi kakak ingatkan sampai situ adik berdendam.hari pertama puasa kite buka sama2 satu family.kakak beli air,lauk,untuk kite semua buka puasa.pakai duit kakak.tak mintak duit adik 1 sen pon.
 
tapi lepas buka puasa,adik marah2,perli2 kakak.adik buat kakak mcm kakak ni takde duit.macam kakak ni selalu menyusahkan adik.
 
lepas buka puasa tu kakak mengamuk.kakak luahkan segala-galanya.kakak terpaksa berkeras dan berkasar dengan adik.sampaikan kakak bersumpah kakak tak ada adik seperti adik.kakak tidak bergurau adik.
 
kalau adik kurang ajar dengan kakak disebabkan duit RM100 adik tu,disini kakak nk ungkit semula...
 
adik baru 2 bulan kerja.selama ini siapa yg tanggung adik mkn dan minum?siapa yg belikan adik keperluan setiap bulan?
adik bantu mama basuh baju tapi selalu mengadu dengan kakak adik sakit tangan.kakak belikan mesin basuh automatik untuk kesenangan adik.
tadi adik berbuka puasa sambil memerli2 kakak,adik tak sedar ke adik minum dan mkn guna duit gaji kakak?
 
ada kakak halang adik untuk buka puasa?
 
maafkan kakak jika adik terasa kakak terlalu berkira tapi pernah tak adik fikirkan susah senang kakak di sini?
selama 23 tahun pernahkah adik wish harijadi kakak?tidak pernah walau sekali pun tapi kakak tak pernah mengungkit.kakak tak pernah harap pon.
 
kakak kecil hati dengan adik dan kakak perlukan masa untuk maafkan adik.tak perlulah adik susah payah salam dan cium tangan kakak sebab selama ini pon tidak pernah sekali adik mohon ampun pada kakak kn?
 
tak ape.kakak cuma harap adik bertambah matang dan 'having a blast birthday'...lepas ni kakak tak akan susahkan adik lagi...
 
wassalam.
 
p/s: sedih tak? kalau ada adik2 yg degil,bagi dia baca.edit sikit2 bagi die touching.sebab tak ada siapa paham perasaan seorang kakak yg terpaksa berkorban untuk adik2nya...

Comments

  1. bes der...xsmpat nk tunggu pagi raye..tp aku xkesah kat adik ko tu..tp ape ko wat kat family ko tu...giler kuat ko...wlpon aku sebaye ngn ko tapi aku xmampu nk same standent ngn ko...solute beb!!

    ReplyDelete
  2. kadang dieorang x pikir ape yg kite berkorban untok die...die lebih pikirkan ape yg die korbankan untok kite...chill ya...sabo~

    ReplyDelete

Post a Comment

Bonda membebel apa tu?

Popular Posts