mungkinkah boleh menghindar stress?

tadi masa lunch aku berborak dengan opismate.kami cakap2 pasal2 kerja yg makin bertambah...cukup stress.
ikuti perbualan kami.mungkinkah boleh menghindar stress?
 
aku     : kerja sekarang ni mcm nk gila lah nor.
 
nor      : tahu xpe. aku dah lama rasa. kau je kot baru nk rasa stress. sebab selama ni ko rilek je aku tengok.
 
aku     : huhu. adoiyai...stress kn?
 
nor      : tulah. kt opis stress. balik rumah pon stress.
 
aku     : mcm mane nk hilangkan stress eh?
 
nor      : tido.
 
aku     : lepas bangun tido nanti stress balik.
 
nor      : ....
 
aku     : mati jelah tak stress
 
nor      : mane kau tau? mati lagi stress.
 
aku      : apesal?
 
nor      : orang menangis sebelah kau. stress tau tak. pastu tgah tido ade malaikat kejut nk tanya2 soalan.
 
aku     : betul jugak tu....hurmm
 
nor      : berenti kerja jela tak stress. kerja schenker ni mmg stress
 
maka, stress gagal lagi dihindar.bak kata karam singh walia...tahi di tengah padang nampak.tahi di hidung sendiri tak nampak...
senyum. senyum. senyum. kena marah pon senyum. kena push pon senyum. kene pull pon senyum. kena maki pon senyum. kene puji pon senyum.
 
jalan penyelesaian ialah berenti kerja.hilang stress seminggu.tak dapat kerja,mula stress balik.dapat kerja baru,stress dengan orientasi.dah lepas orientasi,stress dengan pembelajaran.dah pandai,stress dengan demand gaji.dah naik gaji,stresss dengan hutang.dah langsai hutang,stress dengan masalah orang lain.
 
pendek kata,,,stress tak boleh dihindar.
tapi....stress adalah ruji.mcm mana kita nk menghandle stress di tempat kerja?
 
'main facebook,blogging,chatting'
 
wassalam.
 
 
 

Comments

Popular Posts