polish mentality kita....

assalamualaikum w.b.t

terasa excited gila aku nak update blog pagi2 ni.tak mandi pon boleyh.heheh...semalam aku ke Melaka.tak sempurna rasanya kalau tak singgah tepi pantai n then beli ikan yg segar baru turun dari laut.masa nak beli ikan,ada sorang lelaki ni yg terhalang perjalanannye.so die pon jerit "air panas!!air panas!!",then org lain pon bagi laluan pada dia. aku senyum jela sebab berterima kasih dgn die yg telah bagi idea utk aku share ngan korg.

korang perasan tak yg kadang2 org malaysia ni khasnya ada beberapa perangai or habit yg memang dah tak boleh nak buang daripada diri masing2?lantak korglah nk perasan or tak,ni antara yg aku perasanlah yer....

1. suke tengok org excident sampai jem kedua-dua hala
benda paling aku menyampah sekali sebab selalu buat aku lambat utk ke tpt kerja.macam celaka jugak tu bila jem 2 hala.yg excidentnya menghala ke utara contohnya tapi jln yg menghala ke selatan pon jem.lebih teruk pulak jemnyer haa.adoihaiiiii!!!kalau di china kita maki hamun org tu sebab tak concern dgn kemalangan kan,tapi di Malaysia org maki hamun sebab rakyat kita terlalu concern.bukan concern nak tolong tapi concern nak tengok.

2. pantang dengar salah org,mula buat bising macam org meroyan
hal ni selalu berlaku di facebook la.kalau ade je salah org lain yg nampak,cepat2 post kat facebook pastu invite org utk tambah dosa beramai2.ape salahnye kau jemput org lain tambah pahala beramai2 pegi masjid ke,majlis ilmu ke,ada jugak kebaikannye.lagi best kalau ada gambar org buat salah,cepat2 upload pastu kutuk ramai2 then guna ayat macam haram jadah seolah2 kau tahu 100% story behind the scene.hello everybody,cuba bayangkan kalau yg dlm gambar tu family kite,then org kutuk2 mcm yg tuan punya badan yg mengutuk tu takde dosa,ape perasaan kau?mentality tu kalau dah rendah,jgn tunjuk kat facebook.

3. kedekut bersedekah
sudah lah kedekut bersedekah dengan wang ringgit,ini nak senyum pon susah jugak.ape mulut kau tuh ade emas ke?kalau senyum je kira emas kau jatuh?lain kali simpan emas dalam spenda.takde suka-suki bukak untuk boipren or skandal.heheheh...(tetibe 18sg plak nih)....it's not about money.tapi mentality most malaysian yg rasa org sekeliling die adalah tidak penting.senyum pon dengan family die aje.tu elok lagi la kot agaknye daripada tak senyum lansgung even dengan family members jugak.even cuma ade bau2 bacang,or kuini or watever local fruit yg korg nk kaitkan dengan point ni.senyum tu satu sedekah lah abg long,kak long!!apekah bebal sangat kau nih nak paham.makam semut banyak sangat ke?makan hati terbanyak sgt ke?

4. takde semangat kejiranan.
ini aku hangin sikitlah sebab memang naseb aku malang sebab dapat jiran yg bongok nak mampus.dulu masa dia belum wujud lagi,memang aman je hidup aku.katakanlah kau beli rumah dekat area2 kawasan permahan taman kat johor tuh.aku sure yg korg akan beli rumah je kot.takde beli jalan sekali kan?jalan yg kat depan rumah kau tuh.aku rasa tanah yg kau beli tu sampai part2 pagar buruk kau tuh je.so apa ada hal kalau ada org lain yg park depan rumah kau kat atas jalan tuh.bukan ada nama kau pon kan?tapi si jiran2 aku nih(jiran2 sebab lebih dari satu)kedekut gila babi.dah lah buat hal sendiri.takde semangat kejiranan langsung.eh kalau husband kau nak park depan rumah aku,jujur lah aku cakap,aku redha je.no doubt lah sebab kau tuh jiran aku.let's say one day rumah kau kena pecah masuk pencuri then kau jerit mintak tolong.kau rasa jalan depan tumah kau tu boleh ke tolong?aku tolong tengok je tau.demn!

5. sedih salah,happy jugak salah
boleh jugak di kategorikan sebagai "busybody" kot...aku bagi contoh macam nih.bila kau sedih,you have to find someone yg boleh dipercayai utk dengar masalah kau,tolong tenangkan hati kau,pujuk kau dan sebagainyalah.asalkan kau takde terfikir nak buat kerja bangang kau mcm nk terjun tingkat 2 lah,minum softlan lah,makan cili giling lah,hempuk kepala kau masuk dlm tv dan sebagainya.masa tuh org akan sering nasihat kau dengan ayat standard "ada hikamhnya tuh...kau kena cuba untuk happy". untuk jangka masa panjang,bila hati kau dah senang,happy gila dan tenang,org tanya kau pulak dengan soalan bangang yg kategori camnih lebih kurang "kau ni asyik happy je.jgn happy sangat beb...menangis nanti baru padan muka kau". wtf kan?heheheh....abg long,kak long sekalian,berdosakah kiranya kita bersyukur kalau kawan sendiri sedang happy,bahagia dengan dirinya sekarang?pernah dengar "mulut kata lain tapi hati kata lain?".kongsi bukan setakat yg bahagia,yg sedih juga kita harus kongsi.kalau org nak kongsi tuh,just take it la...itu friendship.

JANGAN DENGKI

wassalam

p/s: nak tukar layout.hihihi


signature

Comments

Popular Posts