kisah seorang anak murid yg KANTOI

assalamualaikum w.b.t


tanggal 16 Mei setiap tahun setiap cikgu di seluruh Malaysia akan diraikan dengan pelbagai cara di setiap sekolah. tak kiralah sekolah tadika,sekolah rendah,sekolah menengah,peringkat universiti dan kolej,swasta,kerajaan dan apeee pon bolehlah.

 nak story sikit pasal kegiatan aku di sekolah beberapa tahun yg lepas.nak kata budak pandai tu tidaklah.yang fofular tu jauh sekali.sebab semuaaaaa bekas kawan sekolah aku akan kenal aku lepas habis zaman sekolah.nanti baru sibuk tanye "eh awak dulu kelas ape eh?kenal x bla bla bla....die ni kawan saya dulu.apsal saya tak pernah nampak awak kat sekolah ek?".

mase tu aku jawaplah "sebab saya selalu ponteng sekolah.memey ar!", heheh. bengang pulak rase sebab apsal aku kenal die tapi die tak kenal aku?huh

zaman sekolah tadika dulu memang aku cemerlanglah kot.tapi aku cume ingat hari pertama mama hantar ke tadika KEMAS Sri Lalang.pergi sekolah jalan kaki.banyak pulak hanjing.hari-hari bergadai nyawa tau.tapi kedatangan sentiasa full.tak macam budak sekarang.bini driver bas sekolah cuti beranak je,semua tak pergi sekolah.pemalas gila budak sekarang nih.tapi kalau result gempak,aku salute beb.

bila sekolah menengah je,akulah yg paling pendek.bila apply kadet polis je,tak lepas.hangin betul aku.pendeklah katakannnn...then dipakse masuk puteri islam.bhahaha....gila terpakse perasaan aku mase tuh.memey tak pernah datanglah kokurikulum hari Sabtu.bile hujung tahun je,gelabah nak mintak tanda tangan cikgu.kompem tak dapat punyelah.naseb baik aku bijak buat tanda tangan sendiri.KANTOI

mase form 1aku dipilih masuk ke Sekolah Tinggi Kluang.Antara sekolah terbaik negeri Johor beb.hehe...Ade sorg cikgu ni yg selalu sangat tak masuk kelas.pastu kalau die available pon,die tidur dlm kelas.hangin sungguh aku mase tuh.dah la kelas tingkat 3.every time kelas die je,kene turun ke bengkel kemahiran hidup.tapi bile turun,tunggu sekat sejam pastu naik ke kelas balik.every time macam tuh.so 1 fine day,aku buat kepala aku dengan beberapa geng2 yg tak berapa nk berani sangatlah.kami ponteng kelas.semua turun ke bengkel tapi kami cuma tunggu di kelas.entah ape malang kami hari tu,dah cukup tidur agaknye cikgu hari tu.die mengajar!hummphhh!kami dipanggil dan hampir-hampir di rotan cikgu tu.kat bontot pulak tuh.ade sorg mamat nih menangis sebab takot.name die Fikri.hihihi...mane ntah kawan aku sorang nih.KANTOI

habis je sekolah menengah,aku pandai sikitlah...dapat masuk kolej Matrikulasi Pahang.mase tu umur 18 tahun lepas habis SPM.ade sorg cikgu nih aku tak suke gilaaaaaaaaaa.dah la baru masuk,jadi cikgu sandaran pulak tuh.first day mengajar dah tanya itu ini tapi mengajarnya tidak.agaknye die ingat kami ni belajar satu payyyper je agaknye.payyyper biologi?hah?apeee?aku budak bio?hahahah....sangat tak cool.ok sambung cerita.gile tak puas hati aku nih.

every time test,mesti aku yg paling rendah markahnye.tapi takdelah teruk sangat.comel2 je la markah tu.tapi die selalu sound dalam kelas aku ni student yg banyak main.suka-suki die je kan nk cakap macam tuh.so aku berazam nk buktikan die sesuatu.

die pernah cakap mcm nih."kalau test kali ni,hanya yg dapat A sahaja akan dibenarkan duduk.yg dpt B perlu berdiri atas lantai.yg dapat C pulak berdiri atas kerusi".
aku pon tanya dengan selamba."kalau D berdiri atas meja la ye cikgu?".

kau tahu die jawap ape?die TAK JAWAP.aku ulangi,die tak jawap tapi die jeling aku.perghhhhhh panas hati betul mase tu.ok fine...fine...akan aku buktikan.

so bila dah keluar result test payyyper biologi mase tu,aku tengok markah aku.gila excited aku tengok markah aku.aku dapat D.satu-satunya student dlm kelas tuh.tapi aku cume berdiri atas kerusi mula-mulanya.die tengok aku.aku pon tanye dengan selamba.

"cikgu,kalau dpt D kene diri atas meja ke?",

kau tahu die jawap ape?die jawap...

"yelah,takkan tak faham2 lagi".

eh eh eh....mase aku tanye aritu die xjawap.kali ni aku tanye baru die jawap.ape maknenye tu?ok takpe...aku pon panjat meja tu dengan berbaju kurung mase tu.sikit lagi bumbung kelas tu nk kena kepala aku.dengan tersengih aku pegang syiling tuh sambil cakap...

"eh tengok nih tangan aku sampai pegang syiling ni".

cikgu tu tak tengok aku tapi die cakap mcm nih...

"dah kene denda pon masih tak sedar diri lagi".

bahahaha....gile rebel time tuh.yg nak jadikan aku future wife pon cancel! kalau ikutkan hati mase tu,aku nak je keluar kelas tapi aku ingat lagi kawan baik aku mase kt matrik tu ckp "jangan akir". akir tu name gelaran aku kat matrik.

bile ingat balik kisah mase jadi student dulu,memang gelak sorang2.yang kene tonjol kepala sebab bengang bahasa inggerisnye lain,yg kene denda dengan pengawasnye lain.haih....pengakuan ikhlas aku la kali ni,aku benci gila dengan pengawas sekolah dulu.bukan sebab aku tak pernah jadi pengawas.mase sekolah rendah dulu aku jadi pengawas.sebab tu jugak aku tahu tugas dan tanggungjawap pengawas.tapi aku tetap benciiiiiiiii.hehe

tapi tu dulu la...sekarang aku ade je kamcing dengan bekas pengawas sekolah aku.dulu bukan main suke denda-denda aku.sekarang baik pulak nak usya-usya aku.hehehe...joking

tak kesahlah cikgu buat ape pon pada anak muridnye,tapi aku percaya yg mereka sebenarnye nak mendidik anak-anak bangsa supaya berjaya dlm hidup.aku rasa kalau takde cikgu,tak sampai ke mari la aku.entah-entah nk buat blog pon aku tak tahu.apa lagi nak sign up facebook.haih...terima kasih cikgu.

dikesempatan ini aku nak ucapkan Selamat Hari Guru kepada semua cikgu-cikgu yg aku kasihi.ini antara cikgu-cikgu yg aku ingat dan yg tak disebut tu,aku mintak maaf.muka tetap ingat tapi kadang-kadang nama tu yg tak ingat...

1. cikgu Hazami
2. cikgu Rahimah
3. cikgu Razak
4. cikgu Ali
5. cikgu Mazlina
6. cikgu Jamali
7. cikgu Nizar
8. cikgu Nora
9. cikgu Nobiha
10. cikgu Presanna
11. ustazah Saniah


alahai sedihnye aku lupe name-name yg lain.tapi aku sebutkan nama sekolah aku dulu.Sekolah Tadika Kemas Sri Lalang, Sekolah Kebangsaan Seri Lalang, Sekolah Tinggi Kluang,Kolej Matrikulasi Pahang,Universiti Teknologi Mara Shah Alam....

Selamat Hari Guru. Terima Kasih Cikgu. Sayang cikgu

wassalam

p/s : ingat lagi ke lagu sekolah korang?


Comments

Popular Posts