Hati ibu mertuaku...

Assalamualaikum...

Dah lama blog ni terabai.baru hari ni aku dtg lagi ingin berkongsi satu isu yg sering melanda bapak2 dan ibuk2 di luar sana.saya tak ape.saya masih single.thehehe...

Im not very the sure la if anybody out there yg ade krisis dgn ibu mertua.by right kalau kita cintakan anak dia,kita kena terima keluarga dia juga.lebih2 lagi ibu dia.same juga dipihak dia.kita mengharapkan dia juga pandai menjaga hati ibu kita.right?

Ada menantu yg makan hati dengan perangai ibu mertua.rasanya dah macam2 kita buat tapi tetap kita tak berkenan dgn apa yg ibu mertua kita lakukan.nak cerita dgn suami,risau berkecil hati.tak cerita,rase mcm nak ganyang2 je kan?hehe...

Ok let me share ape yg aku rase bole membantu masalah dan isu yg berkaitan dgn mengambil hati ibu mertua ni.tak setuju tak ape.aku suruh kau baca bukan utk kau setuju ape aku kata 😊

Cara pertama:

Ambil masa untuk kenal perangai bakal ibu mertua.dalam masa kau kenal bakal suami,kau kena bahagikan masa untuk ibu dia juga.rajin2kanlah diri tu tgok ibu dia.jgn sayang bagai dgn anak die tapi dgn ibu dia kau tunjuk perangai pulak.nampak sgt hipokrit okay...

Cara kedua:

Jadi orang tu,sila banyak mulut.bak kata aku,biar banyak mulut,jgn jahat mulut.ade beza ok antara org yg banyak mulut dgn org yg jahat mulut ni.kena bijak bezakan.jgn jadi bangang sangat.kawen pandai.jaga mulut xpandai.jgn berat mulut nk borak dgn org tua tu.soalan pon jgn yg mengarut2.logik ke nk tnye soalan "makcik,kat sini mmg byk nyamuk ek?".tak pon "makcik mkn x dominos piza?ariel zafrel suka belikan sy tau".konon2 name bf die tu ariel zafrel ok.contoh.tanyalah soalan yg berkaitan.contoh kau nampak ibu die suka tanam pokok.kau borak la pasal bunga,kumbang,pucuk dan sebagainya.ajak die pegi nursery yg jual2 bunga tu.mesti die happy.ikhlas tak ikhlas,blkg ceritaaa.

Cara ketiga:

Jaga pemakaian.aku rasa ni pon penting.kena beradab,kemelayuan.orang tua ni suka tengok bakal menantu dia yg sopan2.die takkan directly ckp dia tak berkenan.die on jer if anak die da suka.tapi kehidupan selepas kahwin tu amat penting.ingat,redha Allah dtgnya drpd redha ibu bapa.

Cara keempat:

Kalau dah kahwin,dah selamat semuanya,seeloknya hindari daripada tinggal sebumbung dgn ibu mertua.aku nasihat jer.kalau ibu mertua kau baik dan memahami,alhamdulillah.kalau jenis yg mcm citer P.Ramlee,nauzubillah.hihi...bukan ape,dlm berkeluarga,biarlah suami isteri yg uruskan.jgn ada campur tgn pihak ketiga.kdg2 ada ibu bapa yg faham.tapi ada yg xfaham.kalau bole nak anak dia duduk bawah ketiak dia jer 24 jam.sampai cucu pon die nak jaga.kita sebagai ibu bapa kalau tak banyak,sikit mesti terasa.ok yg ini sila bersetuju.huhuhu...

Ok enough said,itu semua bergantung pada kita jugak.mak dia,tak sama mcm mak kita.bak kata org,expect the unexpected kan?tapi kalau aku lempang kau time ni,kau bole expect x?tak boleh kan.mcm tu juga.aku belum berumah tangga dan aku belum tahu nasib aku yg akan dtg.aku harap nasib aku takdelah malang sangat.huhuhu...

Ok aku harap ape yg aku cuba utk share tu dpt membantu.kalau korang rase ade lg cara terbaik untuk ambil hati ibu mertua,ceritakan.kdg2 teori dgn praktikal ni berbeza.apa yg kita lihat dan apa yg kita rase tak sama.

Wassalam

P/s:hepi beday to my daddy.hye2 new fren.terima kasih sudi berkenalan 😜

Comments

Popular Posts